Bošina servis - mazda dealer - Novinky

Novinky

Mazda 6 (2002-dosud): Životopis elegantních sportovců

Dec 12, 2014 Kategorie: Archiv Zaslal: admin

Mazda 6 znamenala pro automobilku u Hirošimy přechod od usedlých tvarů ke sportovním. Na trhu je již dvanáct let a aktuálně se prodává ve třetí generaci. První generace Mazdy 6 vystřídala před dvanácti lety pátou řadu „šest-dva-šestky“. Ta lákala zejména starší motoristy, vždyť průměrný věk nových majitelů v západní Evropě dosahoval 58 let!


Ze vzhledově nevýrazného automobilu pro starší pány se jako mávnutím kouzelné hůlky proměnila nová mazda střední třídy ve sličnou sportovkyni. Japonští designéři Kaname Sawai a Koizumi Iwao si dali opravdu záležet a stvořili vskutku hezké auto, které lahodilo oku snad všem. Pravda, čirá zadní světla už jsme v sérii viděli, měla je první generace Lexusu IS. Při návrhu interiéru si Japonci pro změnu zašli pro inspiraci do slunné Itálie, Alfu Romeo připomínalo i označení verze kombi Sport Wagon. Ale skutečně to byla jen inspirace a shoda náhod, první generace šestky představovala designově svébytný vůz, který však nezapomněl ani na praktickou stránku a klienty potěšil příslovečnou spolehlivostí.

První generace – GG/GY (2002-2008)

Nová zbraň Mazdy absolvovala tři výstavní premiéry. Tu první v říjnu 2001 v Tokiu jako sedan s délkou 4,68 m pod názvem Atenza. Detroit 2002 byl svědkem debutu pětidveřového liftbacku a na jarním autosalonu v Ženevě se objevilo i 4,7 m dlouhé kombi. Sériová výroba byla zahájena v únoru. V červenci si první šestky mohli odvézt i čeští zákazníci. Při uvedení na trh nejlevněji pořídili zážehovou čtyřválcovou osmnáctistovku s 88 kW, silnější dvoulitr se mohl pochlubit 104 kW. Vrcholem byl prozatím čtyřválec 2,3 l s proměnným časováním ventilů, který dával 122 kW. Příznivci nafty pak zvolili turbodiesel s objemem 2,0 l, jenž se dodával ve výkonových verzích 88 a 100 kW. Podvozek s rozvorem 2675 mm dostal vpředu dvojité lichoběžníkové závěsy, vzadu našla místo víceprvková náprava typu E se čtyřmi rameny na pomocném rámu, kterou si Mazda nechala patentovat. Pro Evropu se uvažovalo i o třílitrovém šestiválci se 163 kW, údajně se na starý kontinent pár kusů dostalo, ale v roce 2003 byl tento motor z nabídky stažen a zůstal vyhrazen jen pro Severní Ameriku. V lednu 2003 se stalo součástí nabídky i kombi s pohonem všech kol a samočinná převodovka. První generace tedy neměla poháněnou pouze přední nápravu... Kód GG byl vyhrazen sedanům a liftbackům s pětisetlitrovými „kufry“, kombi neslo písmena GY a vešlo se do něj 505 l bagáže.

V únoru 2005 proběhla modernizace. Zvenčí byly pouze lehce zúženy přední světlomety, zvětšil se nasávací otvor předního nárazníku, zadní se pak změnil ve spodní části. Ani v interiéru se žádná revoluce nekonala, drobnými retušemi prošla jen středová konzola a potahy sedadel. Technické modifikace se týkaly hlavně motorů a převodovek. Nejslabší zážehová pohonná jednotka objemu 1,8 l dostala elektronický plyn, u dvoulitru navíc poskočil i výkon na 108 kW. Všechny agregáty se mohly pochlubit nižší spotřebou, čtyřválec 2,3 l ve verzi s pohonem 4x4 měl pak snížený výkon na 119 kW. Třešničkou na dortu byly vylepšené převodovky s kratšími drahami a přesnějším a lehčím řazením, které se u dieselů a nejostřejšího benzinu dočkaly také šestky. Benzinové motory o objemech 2 a 2,3 litru bylo možné kombinovat i s pětistupňovým automatem. Dvoulitrové turbodiesely nabídly filtr pevných částic. Výkon slabšího agregátu se nezměnil, vzrostl ovšem mírně točivý moment, silnější motor pak posílil na 105 kW.

V červenci 2005 se konečně objevila v Evropě sériová podoba nejvýkonnějšího modelu MPS, poháněná turbodmychadlem přeplňovanou verzí čtyřválce 2,3 litru s výkonem 191 kW. Ten se přenášel na všechna kola. Za vývojem vozu, jehož studie byla představena v Paříži 2002 a prodejní verze o dva roky později tamtéž, stálo sportovní oddělení Mazdaspeed. Jeho výroba trvala jen 24 měsíců, čeští motoristé si jej mohli pořídit od ledna 2006. Produkci první šestky ukončila Mazda v červnu 2008.

Druhá generace - GH (2007-2012)

Druhá generace se ukázala poprvé ve Frankfurtu 2007, výroba ale běžela už od srpna. Do showroomů se aktualizovaný zástupce Mazdy ve střední třídě dostal v březnu roku 2008. Šestka s pořadovým číslem 2 mohla nabídnout také efektní dynamický design, i když oproti předchůdci došlo k umírnění a zjemnění vnějších tvarů. Ty tentokrát navrhl Koichi Sato. Aerodynamika byla ovšem skvělá, součinitel odporu vzduchu se pohyboval od 0,27 do 0,28. Podvozek disponoval rozvorem 2725 mm, vzdálenost mezi nápravami se tedy zvětšila o pět centimetrů. Všechna tři provedení byla stejně široká (1795 mm). Sedan byl však ze všech nejkratší, měřil 4735 mm, s liftbackem jej pojila stejný výška 1440 mm. Ten měl na délku 4755 mm, kombi oproti němu přibralo v první dimenzi jen centimetr, ale ve druhé i se střešními nosiči 50 mm. Praktická varianta se mohla pyšnit zavazadelníkem o objemu 510 l, do Wagonu se vešlo ještě o 9 litrů více.

Základem palety pohonných jednotek byl znovu zážehový motor MZR 1,8/88 kW, dvoulitr měl 108 kW a větší dvouapůllitr 125 kW. Turbodiesel 2.0 MZR-CD disponoval 103 kW. Americký benzinový šestiválec 3,73 l/200 kW se do Evropy pochopitelně nepodíval. V listopadu 2008 vystřídal starší přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,0 l nový s objemem takřka 2,2 l, který byl k mání ve třech stupních naladění: 92,120 a 136 kW. Na některých trzích se dvoulitr prodával dál, našeho se to ovšem netýkalo.

Zdaleka největší modernizací prošla druhá generace v úvodu roku 2010, kdy bylo modifikováno nastavení pružin, stabilizátorů a tlumičů směrem k vyššímu komfortu. Z agility ale podvozek mnoho neztratil. Zvětšily se brzdy a změny neminuly ani převodovky. Hlavní úpravy designu se odehrály na masce chladiče, která dostala širokou vodorovnou lištu s logem automobilky. Na předním nárazníku se usídlily kulaté mlhovky. Vzadu bychom našli odlišnou grafiku koncových světel s diodami. Faceliftované modely byly k vidění v Ženevě a prodávat se začaly v květnu. Tehdy přišel také přímovstřikový benzinový čtyřválec 2.0 DISI s výkonem 114 kW kombinovaný s šestistupňovým manuálem, nebo pětistupňovým automatem. Stal se následníkem původního agregátu stejného objemu. U nejostřejšího dieselu Mazda od té doby uváděla nižší výkon 132 kW, u základního naopak stoupl na 95 kW. V interiéru základní čalounění z mikrovlákna nahradila tkanina.

Na konci srpna téhož roku oslavila Mazda 6 malé jubileum: vyrobilo se dvoumilionté auto. Produkce běžela kromě Japonska až do srpna 2012 i v americkém Flat Rocku (Michigan) a u FAW v čínském Čchang-čchunu. V obou zemích vznikali už předchůdci, V Říši středu se tomu tak děje stejně jako v případě „jedničky“ mimochodem dodnes! Dlužno dodat, že druhá generace získala v ostře sledovaných nárazových testech Euro NCAP, kterými prošla v březnu 2009, konečně pětihvězdičkové hodnocení a vynikla i v ochraně dětí.

Třetí generace - GJ (2012-dosud)

Třetí generace byla odhalena v srpnu 2012 a staticky se představila na autosalonech v Moskvě a Paříži. V České republice se prodává od ledna loňského roku. Vzbudila celosvětový zájem svými elegantními tvary v designérském styku „Kodo“ z pera Akiry Tamataniho včetně široké „tlamy“. vpředu. Na ní navazují sportovně tvarovaná kapota a vystouplé blatníky. Prvky exteriéru i interiéru zdědila po SUV CX-5, vychází ale hlavně z konceptu Takeri z Tokia 2011. Z karosářských variant byl sice vypuštěn praktický liftback, ale to nic nebrání na faktu, že 4,87 m dlouhá, 1,84 m široká a jen 1,45 m nízká mazda se prakticky všeobecně líbí. Na své rozměry je lehká (má kolem 1,3-1,4 tuny podle verze) a v konkurenci střední třídy nenajdete vůz obdobné cenovky, který se řídí lépe i přes přítomnost moderního elektromechanického posilovače. Sedan má podvozek s rozvorem 2,83 m, kombi překvapivě o 8 cm méně. Vždyť je také o 6,5 cm kratší, ale zase o 2,5 cm vyšší. Je pravdou, že vpředu Mazda zvolila levnější řešení se vzpěrami McPherson místo dřívějších lichoběžníků, vzadu ale zůstala víceprvková náprava. Do zavazadelníku se vejde 489 l, kombi má pak objem 522 l. Oproti soupeřům jsou tato čísla menší, ale praktičnost zvyšuje systém Karakuri, zadní lavice se sklápí jediným zatáhnutím za páčku a vytvoří rovnou plochu. Mazda něco podobného použila už v případě první generace, tuto funkci ale neustále zdokonaluje.

Vrchol evropské nabídky motorů tvoří zážehový čtyřválec Skyactiv-G objemu 2,5 l s výkonem 141 kW spojený se šestistupňovým automatem. Manuál se stejným počtem rychlostí můžou mít jen za mořem. Menší dvoulitry stejné řady jsou naladěny na 107, respektive 121 kW. Ke koupi je i „čistý“ diesel Skyactiv-D s objemem 2,2 l, dvěma turbodmychadly, nízkým kompresním poměrem totožným s benzinovými motory 2,0 l a 110, respektive 129 kW. S ním Mazda v USA dokonce závodila. Loni získala titul Grand Am v kategorii GX.

„Šestky“ se také radovaly celkem třikrát z titulu Auta roku v České republice. Poprvé v roce 2003, podruhé o šest let později v anketě Klubu motoristických novinářů a do třetice všeho dobrého letos. Současná generace vyhrála obdobné ocenění i doma, tam jí ovšem říkají už od začátku Atenza, zatímco 626 se v Japonsku jmenovala Capella. Obchodní úspěch série GJ vytáhl spolu s menší Mazdou 3 BM automobilku z červených čísel.

zdroj: http://www.auto.cz/mazda-6-2002-dosud-zivotopis-elegantnich-sportovcu-80169


Návrat