Bošina servis - mazda dealer - Novinky

Novinky

Mazda 2 2015 - První předsériové jízdní dojmy

Dec 12, 2014 Kategorie: Archiv Zaslal: admin

Nadmíru jí to sluší a dobře jezdí. Nová Mazda 2 má zákazníky rozhodně čím zaujmout. Čekali jsme ji už v Paříži, tam se ale nakonec neukázala. Novou Mazdu 2 jsme si mohli poprvé prohlédnout až tento týden, na její mezinárodní novinářské prezentaci v Barceloně. Při této příležitosti jsme se mohli svézt s předsériovou verzí tohoto malého japonského hatchbacku.


Mazda má třetí generací modelu 2 rozhodně na co navazovat. Minulé generace mají na svém kontě více než 2,5 milionu prodaných exemplářů, předchůdce se navíc stal Světovým autem roku 2008. Zároveň ale automobilka ví, že nová 2 nemá úspěch jistý. Na evropských trzích je totiž v segmentu malých aut vysoká konkurence. Úspěch malého modelu je navíc pro Mazdu důležitý, dvojka je pro mnohé zákazníky vůbec prvním modelem značky. Pokud si vůz oblíbí, mohou pak přesednout do větších modelů.

Nová Mazda 2 ale má rozhodně čím zaujmout. Automobilka lákadla vozu shrnuje do tří bodů. Tím prvním je dynamický vzhled zvenku i uvnitř, druhým kombinace skvělých jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva, třetím pak pohodlí na dlouhých cestách.

Dvojce to sluší

Již první pohled na novou dvojku dokazuje, že se práce designérů pod vedením Rya Yanagisawy povedla. Dvojka je čtvrtým sériovým zástupcem (pátým, počítáme-li již představenou novou MX-5, která se ale začne prodávat až později) vozů tvořených podle designérského jazyka Kodo. Designérům se povedlo šikovně naroubovat detaily z větších vozů na malý hatchback. Pravda, šestce to sluší více, dvojka ale přesto bude patřit mezi nejhezčí auta ve svém segmentu.

Malá auta japonských značek mají hlavně funkční tvary, Mazda ale dvojce chtěla dodat osobitý výraz. Příď je tak poměrně agresivní, ostře řezané hlavní světlomety evokují oči dravé kočkovité šelmy. Podobně jako u větších modelů značky je kabina posunuta vzad, kapota je poměrně dlouhá. Designéři toho dosáhli tak, že posunuli patu sloupků A o osmdesát milimetrů vzad. Zadní partie odkazují na minulou generaci dvojky, těšit se pak máme na speciální centrálně umístěnou koncovku výfuku, která bude dodávána za příplatek v rámci originálního příslušenství.

Nová Mazda 2 bude dostupná v deseti lacích karoserie. Dva odstíny byly speciálně namíchány pro tento model. Velice se nám líbila modrá Dynamic, naopak mdlá růžová s fialovým nádechem Smoky Rose nás moc nezaujala. Automobilka ale tímto odstínem chce lákat jednu z cílových skupin – ženy po čtyřicítce.

Dynamický vzhled pokračuje i uvnitř, některé prvky známe z o třídu větší trojky. Interiér opticky rozšiřuje vodorovný pás na palubní desce, tradiční centrální panel tu chybí. Specialitou jsou otvory ventilace – na první pohled se zdá, že uprostřed palubní desky je jen jeden otvor. Ve skutečnosti jsou tu dva, jeden je výrazný kulatý, druhý se skrývá ve zmíněném vodorovném pásu. Tento skrytý otvor najdeme třeba i v novém Volkswagenu Passat.

Mazda 2 – porovnání rozměrů s konkurenty
Model Mazda 2 Ford Fiesta Renault Clio Škoda Fabia VW Polo
Délka [mm] 4.060 3969 4.062 3.992 3.972
Šířka [mm] 1.695 1722 1.732 1.732 1.682
Výška [mm] 1.495 1495 1.448 1.467 1.453
Rozvor [mm] 2.570 2489 2.589 2.470 2.470
Objem zav. prostoru [l] 280 290 300 330 280

Designéři v interiéru dvojky pamatovali nejen na dynamický vzhled, ale také na bezpečnost. Kabina je navržena tak, aby řidiče rušilo co nejméně věcí a aby nemusel často hledět mimo vozovku. Proto je sedmipalcový displej umístěn až na vrchu palubní desky, proto je auto dostupné i s příplatkovým průhledovým displejem. Ten je v daném segmentu stále netradiční, první ho ale již nabídlo Mini 5 Door. Jedná se o stejné řešení jako ve trojce, data jsou promítána na sklíčko nad kapličkou s přístroji. Aby řidiče nerušil přebytek informací, je na head-up displeji možné zobrazit maximálně tři data naráz.

Jízdní pozice je jednoduše skvělá, sedí se nízko, řidič má všechny potřebné ovladače dobře po ruce. Díky úzkým sloupkům A má řidič dobrý výhled. Co se týče prostornosti, po usednutí je jisté, že velkým interiérem se dvojka nechlubí. Místa je tu „jen“ akorát, na šířku je to v oblasti ramenou poněkud horší. Prostoru pro nohy ale auto nabízí dostatek, přední kola se posunula vpřed, což pomohlo s natažením rozvoru o 80 mm a tím pádem i zvětšením vnitřního prostoru.

Někteří „objemnější“ kolegové si pak stěžovali na užší sedačky, to ale souvisí s výrazným bočním vedením, které posádku perfektně udrží v zatáčkách. Spolujezdec ale ve srovnání s řidičem sedí až nepřirozeně vysoko. Použité plasty jsou tvrdé, kvalita zpracování je ale na vysoké úrovni. Překvapilo nás to i proto, že zkoušené vozy byly z předsériové produkce. Tlačítka se ovládají poněkud ztuha, posádka má ale pocit kvalitního mechanického zpracování.

Dvojka dostala nový turbodiesel

Japonská novinka bude dostupná s celkem čtveřicí jednotek, přičemž všechny mají objem 1,5 litru. Mazda se nevydala směrem downsizingu jako konkurence, ale hovoří o rightsizingu – tedy správné velikosti.

Benzinové zastupují tří výkonové verze agregátu 1.5 Skyactiv-G s 55 kW, 66 kW a 85 kW. Tři varianty přímovstřikového atmosférického motoru s vysokým kompresním poměrem se ale liší více než jen svým výkonem. Nejslabší 1.5 Skyactiv-G má nižší kompresní poměr (12:1 proti 14:1 u silnějších variant) a jednodušší výfukové potrubí. Rozdílem mezi dvěma silnějšími verzemi je různé nastavení řídicí jednotky motoru, vrchol je navíc standardně dodáván se systémem rekuperace brzdné energie i-Eloop, který ukládá elektrickou energii do kondenzátoru. Jiná je také převodovka, 1.5 Skyactiv-G (66 kW) používá pětistupňový manuál, nebo šestistupňový automat, zatímco 1.5 Skyactiv-G (85 kW) je dodáván se šestistupňovým manuálem.

Premiéru v nové dvojce slaví nový turbodiesel 1.5 Skyactiv-D o výkonu 77 kW a točivém momentu 220 N.m. Přestože to představitelé Mazdy nepotvrdili (ale ani nevyvrátili), očekáváme, že se tento agregát objeví i v nabídce pro větší trojku. Jistotou je pak jeho nasazený v chystaném malém SUV CX-3.

Ve srovnání s větším 2.2 Skyactiv-D došlo u 1.5 Skyactiv k mnohým technickým změnám. Patnáctistovka dostala kvůli zachování kompaktnosti místo dvou turbodmychadel jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a vodou chlazený mezichladič místo vzduchem chlazeného. Tepelné ztráty snižuje pozměněný tvar spalovací komory, nový je i systém vstřikování. Lehce se zvýšil kompresní poměr – z 14:1 na 14,8:1.

Nový turbodiesel nás při prezentaci velice zaujal, a tak byl jasnou volbou při vybírání vozu k projížďce. Jízda po městě ukázala, že má motor velice hladký chod, skoro je až benzinově kultivovaný. Ani jeho zvuk nenapovídá, že se jedná o vznětový agregát.

Turbodiesel rychle reaguje na sešlápnutí plynu a z dvojky dělá pěkně hbité vozítko. Však vznětová dvojka dokáže zrychlit z 0-100 km/ za 10,1 sekund. Udávaná spotřeba paliva činí 3,4 litru nafty na 100 kilometrů. Námi změřený průměr 5,8 litru na 100 kilometrů nemá moc vypovídací hodnotu – s dvojkou jsme jezdili jen po městě. Inženýři každopádně zdůrazňují, že auto má nabízet nízkou spotřebu nejen na papíře, ale i v reálném světě. Ostatním Mazdám se toto zatím daří, a tak má dvojka dobrou šanci, že to také zvládne.

Bohužel vyšší cena za turbodiesel asi zabrání jeho většímu rozšíření pod kapotou malé Mazdy, navíc se dá předpokládat, že bude dostupný jen u dražších variant. Rozhodně je ale zajímavou volbou i pro tento model.

Několik ujetých kilometrů s dieselovou dvojkou ukázalo, že malá Mazda dokáže být autem pro řidiče. Řízení malého Japonce zkrátka řidiče baví. Perfektní je pětistupňová manuální převodovka s tužším, mechanickým chodem. Převodovka je mimochodem také nová, proti té z Mazdy 3 je ještě lehčí a kompaktnější. Řazení je přesné a hladké, krátká řadicí páka se pak skvěle drží. Řízení je vcelku strmé, ale lehké. Se sportovním stylem dvojky bychom si možná spojili spíše tužší řízení, na druhou stranu je ale lehčí řízení při použití ve městě ideální.

Pohodlí při jízdě na delších vzdálenostech, alias třetí údajný triumf nové dvojky, jsme bohužel nemohli ověřit. Jízdní prezentace nás zavedla jen do barcelonských ulic, kde jsme byli rádi, že jsme mohli zařadit pátý převodový stupeň. V nízkých rychlostech se ale zdá, že je hluk od kol (tradiční nešvar modelů Mazda) dobře utlumen. Podvozek pak tlumí nerovnosti obstojně, od zadní nápravy tvořené vlečenými rameny s torzní příčkou se ale čas od času ozvala méně příjemná rána.

Mazda 2 – technické údaje
Motor 1.5 Skyactiv-G 1.5 Skyactiv-G 1.5 Skyactiv-G i-Eloop 1.5 Skyactiv-D
Zdvihový objem [cm3] 1496 1496 1496 1499
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 55/6000 66/6000 85/6000 77/4000
Točivý moment [N.m/min-1] 135/3800 148/4000 148/4000 220/1400-3200
Převodovka 5M 5M (6A) 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 171 183 (177) 200 178
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,1 9,4 (12,0) 8,7 10,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 4,5 (4,8) 4,9 3,4
Pohotovostní hmotnost [kg] 970 975 (1.000) 980 1.040
Základní cena [Kč] 259.000 - - -

Dvojka není levná

Nová Mazda 2 se začne prodávat na začátku příštího roku, nejspíše koncem února. Na českém a slovenském trhu plánuje automobilka prodávat ročně asi 300 exemplářů dvojky. Vozy s levostranným řízením pro kontinentální Evropu se budou vyrábět v nově vybudované továrně v Mexiku. Automobilka tímto závodem řeší nedostatečnou výrobní kapacitu – zájem o vůz byl už nyní, mnohé zákazníky ale odrazovala dlouhá čekací lhůta.

Na českém trhu budou ceny začínat na částce 259.000 korun za základní benzinový 1.5 Skyactiv-G s 55 kW, což není zrovna málo. V této částce navíc není zahrnuta klimatizace, zájemci o ní si budou muset připlatit za vyšší specifikaci Emotion Plus, která stojí 292.000 korun. Kompletní český ceník ale zatím zveřejněn nebyl, podrobná data se dozvíme později.

Závěr

Nová Mazda 2 nás při první jízdě potěšila nejen výrazným vzhledem, kvalitně zpracovaným interiérem, ale také velice kultivovaným turbodieselem. Vadí snad jen průměrně velká kabina.

Na definitivní ortel si ale ještě počkáme. S autem jsme jezdili jen krátce, do série se navíc mohou některé prvky změnit. Inženýři od Mazdy si totiž pečlivě zapisovali poznatky novinářů, aby případně mohli před zahájením sériové výroby ještě nějaké nedostatky napravit. Už teď se ale na další projížďku s dvojkou těšíme. I krátká jízda s malou Mazdou nás totiž velice bavila

zdroj: http://www.auto.cz/mazda-2-predseriove-jizdni-dojmy-83962


Návrat